Strålende smerter i ryggen og beinet?

Da kan det være nervesmerter. Hvilke årsaker kan det ha? Kan det være fra en skive? Hva kan du gjøre selv og hvor kan du få hjelp?

Tegning 01 Prolaps redFra å ha en godt bevegelig rygg til å bli vond og stiv i ryggen med strålende smerter i et bein med eller uten nummenhet og pitring i foten, det kan gå fort - fra den ene dagen til den andre. Det kjennes hvor mye klem på en nerve hemmer i hverdagen. Typisk er å få vansker med å ta på sko og sokker, bøye seg, smerter ved hosting, mange blir skeive i ryggen og det er vanskelig å få gjort vanlige oppgaver i arbeide og fritid. Ischias starter ofte akutt, plutselig kom det nesten uten grunn, bare ved et nys, vrei seg eller gjorde en annen helt dagligdags enkel bevegelse. Ja, noen har hatt litt murring i ryggen før men ikke lignende dette her. Mange kan finne en smertefri stilling gjerne i halvliggende posisjon og med en gang en ønsker å bevege seg setter smertene inn igjen.

Det er tre fysiske hovedårsaker til strålende smerter i beinet:

1. Prolaps, en skive trykker på en ryggnerve i korsryggen
2. Piriformis-syndrom, pæremuskelen i setet trykker mot ischiasnerven
3. Triggerpunkt smerter fra andre muskelknuter i setetområdet

Hva kan du gjøre?

1. Hvis du ikke klarer å late vannet så kontakt lege med en gang!
2. Mange akutte ryggplager lindres ved å ta det mer med ro i tre dager. Ryggen trenger å hente seg inn etter hardt arbeid og en stressende hverdag. Mange blir bedre av seg selv ved kun å ta det roligere. Hva er det å ta det rolig? Her må du vurdere selv hva som er roligere for deg? Bytte på med å ligge og gå? Gå en rolig tur på mykt underlag? Ha egenmelding fra jobb noen dager? Unngå å løfte, sitte og det du merker forsterker smertene.
3. I en tidligfase av akutte nervesmerter har mange nytte av å ta en kur smertestillende tabletter. Fastlegen din hjelper deg med å vurdere behov for medisiner. Han eller hun vurderer også om behov for å ta MR og/eller RTG bilder og om det er annen sykdom som bakenforliggende årsak.
4. Ved korsryggsmerter med nerveutstråling kan osteopati gi svar på hvor er hovedårsak og da gir det holdepunkter for årsaksbehandling. Faktisk er det mange erfaringer ved osteopati for alle av de tre ovenfornevnte årsaksgrupper. Osteopaten kan finne hvilke fysiske blokkeringer som holder dine smerter i gang. Dette er individuelt for hver og en. Ofte kan de være et annet sted på kroppen enn der du har vondt. Ved å gjøre forsiktige løsende bevegelser på disse stedene kan kroppen normaliserende belastningslinjer og bli mer symmetriske og redusere omfanget av smerter og plager. Fysioterapeut og personlig trener kan være viktige medspillere i rehabiliteringen. Vi samarbeider med din lege der det er nødvendig.

Tegning 03 Muskel trykker redNoen ekstra råd for deg som har korsryggsplager med nervesmerter:

Er det en skive som trykker på nerven, tar det lang tid før denne gror seg sterk også ved riktig behandling. Da er det viktig å ta hensyn til gro-prosessen i en skive lenge nok. Dette for å unngå tilbakefall.

- Ha færrest mulig liggedager i begynnelsen mens smertene er veldig sterke. Opp å gå litt!
- Bruke støttebelte noen timer om dagen eller når du trenger det mest. Viktig med noen timer uten belte hver dag, for å holde musklene sterke.
- De gangene du må bære litt holde det inntil deg, rett foran kroppen og med lite vekt.
- Bruke myke sko og gå på mykt underlag.
- Har du små barn, be dem komme til deg for å unngå å løfte.
- Pauser hvor du ligger eller «sitteligger» i løpet av dagen. Etter hvert kortere tid f.eks ned til 10 -15 min.
- Lære deg god sittestilling, holdning ved stående og gange. Få hjelp til å finne gode stoler og arbeidsstillinger. Når man har lært god sittestilling osv, så ikke fortvil over at du må i lang tid ha oppmerksomhet rettet mot det. Det går ikke av seg selv og gamle vaner er vonde og vende, men det går an. Stå på!
- Heller svaie i ryggen enn å krumme.
- Dosert trening og aktivitet.
- Gå turer på mykt underlag, gjerne med staver hvis du liker det.

Tegning 02 Triggerpunkt redUnngå:
- Unngå å sitte, eventuelt bare ytterst på en stol i begynnelsen.
- Unngå å bøye, løfte og bære.
- De bevegelsene du merker forverrer dine smerter og plager.
- Sitte på huk, gjøre sit ups.
- Hoppe.
- Lange bilturer

Tekst og tegninger: Ingunn Backe Wennberg.

Foto: Arild Brun Kjeldaas.

Åpningstider

Mandager: 10.00 - 18.00
Tirsdager: 08.00 - 20.00
Onsdager: 08.15 - 16.00
Torsdager: 08.15 - 20.00
Fredager: 08.15 - 16.00
Lørdager: 10.00 - 15.00

Kontakt oss

FØLG OSS PÅ SOSIALE MEDIER