Må pasienten til lege først?

Du kan komme direkte til osteopat etter eget ønske. Henvisning fra lege er ikke nødvendig, men i økende grad sender leger pasienter til osteopat som følge av et naturlig samarbeid.

Hva koster dette? Dekkes det fra NAV?

Vi bruker god tid på pasientene. En hel behandlingsserie er relativt rimelig, siden vi behandler sjeldent og ofte trenger pasientene få konsultasjoner. Per i dag er det ikke regulert innenfor NAV.

Har dere betalingsterminal?

Ja. Betalingen er kontant eller med kort.

Dekkes behandlingen av forsikringen?

Enkelte forsikringsseleskaper dekker osteopati i sin helseforsikring eller skadeforsikring. Hvis ditt forsikringsseleskap ikke dekker behandlingen, kan du oppfordre dem til det. Kundepress kan vise resultater!

Hva er osteopati?

Sikkordene er: Sammenhenger, manuelle teknikker, kroppen leges, bevegelsesmønstre normaliseres, funksjon, smerter og helse.

Osteopaten undersøker sammenhenger mellom ulike deler av kroppen. Behandlingen utføres med hendene og myker opp tap av bevegelighet hos pasienten. Det setter i gang kroppens evne til å lege seg selv. Bevegelsesmønstre normaliseres. Slik påvirkes funksjon og smerter og bevegelse gir helse.

Hvordan behandler osteopater?

Vi ønsker å normalisere spenningene i kroppen som hindrer normal beveglighet. Vi jobber med skånsomme teknikker: Mobilisere, Avspenning, Korrigere, Tøye. Hendene våre er et fantastisk diagnoseverktøy, trent til å kunne registrere kvalitetsforskjeller i kroppens vev.

Hva skiller osteopater fra andre terapeuter/hva er spesielt for dere?

Den osteopatiske diagnose, lokalisere spenninger, bindevevet overfører spenninger, behandler andre steder enn der smerten er, for din helse.

Osteopaten gjør en grundig undersøkelse, som fører til en osteopatisk diagnose. Den viser hvor i kroppen spenningene finnes. Diagnosen avgjør så behandlingen. Osteopaten ser på muskelskjelettsystemet og bindevevsnettverket, som omslutter hele kroppen og inneholder årer og nerver. Bindevevet skaper glideflater mellom strukturene. Bindevev overfører spenninger. Derfor behandler osteopaten ofte andre steder enn der smerten er.

Hvem oppsøker osteopat?

Folk med forskjellige belastningslidelser; akutt, rehabilitering og holde seg ved like, eller med følgetilstander av sykdom, operasjoner og skader. Pasienter er i alle aldre fra 0 til 100 år.

Vanligst kommer pasienter med belastningslidelser fra rygg og nakke, samt idrettsskader. Vi tar også imot pasienter med smerter og plager etter sykdom, ulykker og skader. Pasienter kommer blant annet for rygg og nakkesmerter, fordøyelsesplager, ulykker, skader og operasjoner og vi behandler barn med blant annet stiv nakke og fordøyelsesplager. Se mer under fanen: Hvem behandler vi?

Er det noe dere ikke behandler?

Vi behandler ikke alvorlig sykdom. For eksempel hjertelidelser, kreft, aids, alvorlige infeksjoner. Har vi mistanke om symptomer på alvorlige tilstander sender vi pasienten til lege.