Om osteopati

Osteopati gir helse ved bevegelse!

Vi kan bøye og strekke og rotere over alle ledd og bløtdeler - bevegelsesmønstrene fungerer. Tap av bevegelse og fysiske blokkeringer kan være hvor som helst på kroppen. Det kan gi endrede bevegelsesmønstre, overføre skeivbelastninger, smerter og plager. Tidligere sykdommer, skader, kinker og overbelastninger kan være årsaker fysiske blokkeringer og smerter. Osteopatens jobb er å finne hvor tap av bevegelighet er og løse opp med spesielle manuelle teknikker. Det gir ofte positive endringer: bevegelsesmønstre normaliseres, kroppen leger seg, smerter og plager endres. Målet er å gi deg bedre helse!

Yrkesgruppen har høy medisinsk kompetanse. Faget bygger på naturvitenskapelige medisinske fag som anatomi, fysiologi, biomekanikk og sykdomslære. Osteopati er unik for å finne sammenhenger mellom forskjellige kroppssystemer, som for eksempel muskelskjellett-, bindevev/bløtdels-, blodkar-, lymfe-, og nervesystemet. Undersøkelsen viser ofte at årsaken er et annet sted enn der smerten er. Derfor gir osteopati mange behandlingsmuligheter for å hjelpe folk.

Osteopaten behandler bindevevsnettverket/bløtdeler foruten muskler og ledd og sammenhenger mellom disse.  Bindevevsnettverket er viktig fordi det er en tynn "hinne" som omslutter hele kroppen og inneholder årer og nerver. Bindevev skaper glideflater mellom strukturene. Bindevev overfører belastninger. Tap av bevegelighet/fysisk blokkering et sted på kroppens bindevev kan endre bevegelsesmønstre, overfører skeivbelastninger og gi smerter et annet sted.

telt 1På det første teltet er bardunene riktig strammet og teltet er i symmetri. Det kan stå for vær og vind. Tilsvarende vil kroppen tåle belastninger godt når drag i bindevevsnettverket er i symmetri.telt2-slapp

Det andre teltet vil samle på vann i regnvær, blafre i vinden og fortere slites i stykker. For å rette opp teltet, ville du reparere det i toppen eller korrigere den for korte og skeive bardunen først? Svaret er vel ganske klart her. På samme måte vil osteopaten ikke bare sjekke om det er noe lokalt der smertene oppstår. Osteopaten søker også å finne de dragene i kroppen som fører til skeivbelastninger et annet sted og først behandle disse. Symmetri i kroppen blir normalisert. Derved kan du tåle belastninger bedre og smerter lindres. Det gir helse.

Ryggen har en fremside!

I osteopatien er det bred erfaring på at behandling av bindevevsnettverket på kroppens fremside gir endring av smerter i rygg og nakke. På norsk beskriver vi ryggen som bak og magen foran. I virkeligheten er det mange vevsstrukturer som forbinder "foran og bak". Det kan nevnes nerver, blodårer og bindevev. Oppstår tap av bevegelighet på fremsiden kan det endre funksjon i rygg eller nakke. Når strukturer på fremsiden mykes opp, kan smerter og plager endres på rygg og nakke.

Noen eksempler på sammenhenger:

• IMG 0080 Mage NakkePasient med stressinkontinens for urin og gjentatte bekkenlåsninger oppstått etter fødsel, fikk osteopatisk behandling på bindevev foran i bekkenet og bekkenbunn.
  • Det er mange erfaringer på pasienter mednakkeskader etter bilulykker som får endret bevegelighet i nakken etter osteopatisk behandling på bindevevsnettverket i området for mellomgulvmuskulaturen.
  • Det kan utføres osteopatiske teknikker i bindevev rundt et operasjonsarr på magen på pasienter med ryggsmerter.
  • Overtråkk av ankelen kan føre til feilstillinger i foten. Dette gir drag i muskel og bindevevsnettverket i beinet. Over tid kan det gi smertetilstander i kne, hofte eller rygg. Ved å korrigere ankelen kan disse smertene forsvinne. I noen tilfeller må også kne, hofte og rygg behandles lokalt.
  • Osteopaten finner ved undersøkelsen at hodepine har sammenheng med blokkerte ribbeledd i øvre del av ryggen. Disse ble korrigert.
  • En kvinne kom med langvarige bekkenløsningsplager. Unnersøkelsen viste tap av bevegelighet både over det ene bekkenbeinsleddet og bindevevsnettverket i fremre del av bekkenet. Bindevevet i fremre del av bekkenet ble behandlet med osteopatiske teknikker.

Mange fysiske blokkeringer - hvor begynner behandlingen?

Pasienter har ofte flere steder på kroppen med fysiske blokkeringer. Undersøkelsen er unik for å finne frem til hvilke av disse spenningene som kan ha størst betydning for det aktuelle problemet. For eksempel: En pasient hadde nakkeplager uten en spesiell foranledning. Sykehistorien viste at han tidligere hadde brukket en arm, fått hjernerystelse og slått halebeinet. Alle disse tidligere hendelsene kan ha ledet til blokkeringer i nakken. Han ble først behandlet på armen, deretter løsnet spenningene og smerter i nakken. Den osteopatiske undersøkelsen ledet til hvilken kilde som var viktigste årsak for nakkeplagene hans.

Foto: Drammen Osteopati. Fotograf nedre bilde: Dag Roar Wennberg.

Lørdager: 10.00 - 16.00

LIK OSS PÅ SOSIALE MEDIER